Praxis zet in op digitaal: papieren folder verdwijnt
AMSTERDAM, 15 april 2025 – Doe-het-zelf retailer Praxis stopt definitief met de papieren folder en zet vol in op digitale communicatie. Met deze stap speelt Praxis in op de groeiende digitalisering én maakt een bewuste keuze voor een efficiëntere en duurzamere aanpak. Via digitale folders en online kanalen zoals de website, app en nieuwsbrief, krijgen klanten sneller en gerichter advies, inspiratie en de beste aanbiedingen. Dat deze strategie gewaardeerd wordt bleek onlangs weer toen Praxis de Beste Folder Award 2025 won voor de online folder in de categorie Bouwmarkt, Tuin & Dier.
AMSTERDAM, 15 april 2025 – Doe-het-zelf retailer Praxis stopt definitief met de papieren folder en zet vol in op digitale communicatie. Met deze stap speelt Praxis in op de groeiende digitalisering én maakt een bewuste keuze voor een efficiëntere en duurzamere aanpak. Via digitale folders en online kanalen zoals de website, app en nieuwsbrief, krijgen klanten sneller en gerichter advies, inspiratie en de beste aanbiedingen. Dat deze strategie gewaardeerd wordt bleek onlangs weer toen Praxis de Beste Folder Award 2025 won voor de online folder in de categorie Bouwmarkt, Tuin & Dier.
Gericht inspelen op klantbehoeften
Uit onderzoek bleek dat de papieren folder steeds minder effectief was, terwijl de kosten stegen. Dankzij data en voorspellende modellen wist Praxis de folder al gerichter in specifieke gebieden te verspreiden, maar begin dit jaar volgde de logische vervolgstap: volledig stoppen met het verspreiden van de papieren folder. Het vrijgekomen budget wordt nu slimmer ingezet, onder andere voor gerichtere online aanbiedingen en advies op maat. Zo sluit het aanbod nog beter aan op de interesses en behoeften van klanten. Daarnaast biedt digitale communicatie veel meer flexibiliteit: zo kunnen we sneller inspelen op actualiteit, seizoensveranderingen en klantgedrag, en content eenvoudig aanpassen of uitbreiden.

Duurzame impact: minder papier, minder CO₂
De overstap naar digitaal heeft een forse milieuwinst: in drie jaar tijd is het papierverbruik voor de folder al met 80% gedaald. Door nu volledig te stoppen met de papieren folder vermindert Praxis de CO₂-uitstoot die vrijkomt bij papierproductie en transport aanzienlijk. Een concrete stap naar een duurzamere toekomst.
Altijd en overal toegang tot inspiratie
De digitale folder en online kanalen maken het makkelijker dan ooit om op de hoogte te blijven van de beste deals, nieuwe producten en handige klustips. Via de website, app, nieuwsbrief en social media krijgen klanten direct toegang tot relevante content. "Door groots in te zetten op digitaal, kunnen we klanten nog beter bedienen met de nieuwste technologieën en tegelijkertijd bijdragen aan een beter milieu," zegt Miranda Smit, Marketing Directeur van Praxis. Met deze transitie blijft Praxis innoveren en inspelen op de behoeften van de consument: duurzaam, digitaal en altijd binnen handbereik.
Erkenning voor digitale koers
De digitale strategie werpt al duidelijk zijn vruchten af. De winst van de Beste Folder Award 2025 laat zien dat klanten de online folder waarderen vanwege onder andere de opmaak, het gebruiksgemak, en de aantrekkelijke aanbiedingen. Een mooie erkenning voor de koers die Praxis heeft ingezet en een aanmoediging om hierin verder te blijven innoveren.
Benieuwd naar de digitale folder? Klik dan hier.